Acties op school

Welkom op de pagina Acties op school

Week van de Fairtrade

redactie : 11 oktober 2017 14:04 : Acties op school

De week van 2 oktober was het ook op SGW Week van de Fairtrade.

Maandag gaven we iedereen die een chocoladereep kocht een complimentje. “Jij doet ertoe, jij bent belangrijk!”
Ook de boeren in het Zuiden doen ertoe. Het was zeer leuk om de gezichten te zien opklaren bij het geven van een complimentje. Het aantal chocoladerepen daalde snel, de positieve sfeer steeg. Dinsdag namen we foto’s van leerlingen die poseerden met één van onze Fairtrade slogans.

“Make it happen, choose Fairtrade!”

Op vrijdag vond de jaarlijkse Smeer-Ze-Actie plaats. Terwijl het Oxfam-team ijverig smeerde, genoten de leerlingen van een lekkere boterham met Fairtrade choco.

Er is geen reactiemogelijkheid

Dopper-actie op school

redactie : 9 oktober 2017 09:00 : Acties op school

De werkgroep Milieu Op School verkocht deze week opnieuw duurzame drinkflessen van het merk Dopper. Hiermee kunnen onze leerlingen altijd en overal kraanwater drinken. Zo besparen ze niet enkel geld, maar verkleinen ze ook de plastic afvalberg! 

De actie was ook dit jaar een succes: er werden 175 flessen verkocht!

 

Aan deze verkoopactie wordt ook een wedstrijd gekoppeld: “Pimp je Dopper!” Leerlingen kunnen hun Dopper op een originele manier versieren en hiervan een foto op de Facebookpagina ‘SGW pimp je Dopper’ posten.

De drie knapste ontwerpen krijgen hun fles terugbetaald! Deze wedstrijd loopt tot en met woensdag 25 oktober. 

Er is geen reactiemogelijkheid

Meer zichtbaarheid op straat: SGW doet mee!

redactie : 2 oktober 2017 10:24 : Acties op school

Enkele vrijwilligers uit 1LD, 1MB en 1ME kozen voor een wel heel bijzondere middagactiviteit in het technieklokaal nl. het creëren van een fluo-kunstwerk! Samen met 4 enthousiaste leerkrachten bundelen zij de krachten om samen zichtbaarheid en veiligheid in het verkeer te stimuleren.

De vzw Xiu- sms-taal voor ‘ik zie u’- spoort jongeren aan om meer reflecterend en fluorescerend materiaal te dragen in het donker. XIU stimuleert ook ouders, leerkrachten en scholen en zet politici aan om na te denken over een wettelijk kader.

MNM en XIU dagen scholieren uit om een groots fluo-kunstwerk te maken en dit te plaatsten op een opvallende plaats aan of rondom de school. Zo willen ze de aandacht vestigen op het belang van zichtbaarheid in het donker. Bovendien maken de deelnemers kans op een live-radio-uitzending van Planeet De Cock ter plaatse!

Stap voor stap volg je hier de opbouw van het kunstwerk…

Er is geen reactiemogelijkheid

De nieuwe lichting is aangekomen

redactie : 4 september 2017 12:31 : Acties op school

Welkom 189 eerstejaars. Het ontbijt staat klaar, de klassenleraren zijn er klaar voor,   de ouderraad verrast jullie met een cadeautje… Jullie SGW-leven kan starten!

speelplaats onthaal2

foto

Er is geen reactiemogelijkheid

KAN GRIEKS STUDEREN GELUKKIG MAKEN?

redactie : 23 mei 2017 19:11 : Acties op school

Hoewel velen misschien sceptisch zullen staan, zijn onze leerlingen Grieks van het vijfde jaar alvast overtuigd van wel. Hoe kan Grieks je dan gelukkiger maken? Wel, door -om te starten – op z’n minst attent te zijn voor de vele parels van geluk die we in ons leven toegeworpen krijgen. Geïnspireerd door Yannis Ritsos’ gedicht ‘De Vrede’ (1953) en de zalige vergelijkingen van Homerus (ca. 700 v.C.) vulden zij doorheen dit schooljaar een mentale doos vol geluk met parels uit hun eigen leven.  Ze laten jullie mee genieten …

Onze Grieken op de dag van het Grieks vorige week.

grieken

Geluk is …
zoals wanneer je op je fiets zit, fietsend door de natuur,
met de wind in je rug,
het zonlicht in je gezicht,
jouw favoriete muziek in de oren,
op weg naar je volgende bestemming.
Floris Soete

Geluk is zoals wanneer…
2 ogen voorzichtig naar je toe glijden,
je stiekem even durft te gluren,
maar dan toch je blik weer afwendt,
4 ogen elkaar aankijken
en een kleine glimlach op beide gezichten verschijnt
Lieze Verheyen

Geluk is zoals wanneer …zon
donkere wolken urenlang
hun droevige tranen laten vallen,
maar op het moment van vertrekken
wijken de wolken
voor de verwarmende lach
van de zon.
Lars Bogaert

Geluk is zoals wanneer …
je doodvermoeid in het gras ploft,
je naar boven staart,
een glimp van de maan z’n glimlach kan opvangen,
een glimp van de zon,
die voor een paar uur de hemel verlaat.
Miljarden sterren schitteren boven je hoofd,
miljarden kilometers hoog.
Je lijkt wel alleen op de wereld.
Je kan alleen maar genieten.
Laureline Pattyn

Geluk is …
op een koude herfstochtend,
twee figuren –mens en haar trouwe vierhoever-
lopen op de goudgele knisperende bladeren.
Eventjes weg van de realiteit
genieten zij van de eenvoud van de natuur.
Britt Claus

Geluk is zoals wanneer …
een oude bekende ineens terug op je pad verschijnt.
Onverwacht glimlacht het gezicht;
herkenning wederzijds.
De verhalen en jeugdige herinneringen
borrelen naar boven.
Het kind-zijn kan even terug beginnen.
Emma Merchiers

Geluk is zoals …
fietsen in de vroege morgen,pa en p, mist
als de bomen nog uitspitsen
boven de mistbanken
-als een sprookje-
banken waarop je kan zitten en nietsen,
maar vooral op kan fietsen.
Lennart Mariën

Geluk is zoals wanneer …
een kampvuur de groep rond zich verzamelt,
iedereen gezellig dicht bij elkaar.
Vrolijk gelach en gezang weerklinken in het duister,
en de warmte in de kring bant de kilte van de nacht.
Mijlenver weg schitteren sterren,
maar hoe hard ze ook proberen,
het licht van dit moment
zal nooit overtroffen worden.
Yalenka De Kesel

Geluk is zoals wanneer…
je zalig niets kunt doen.
Geen wiskundeboek dat sinus en cosinus schreeuwt.
Geen Griekse notities die zo graag willen
dat λύειν nog eens herhaald wordt.
Maar ook geen voetbal, want
aan het getokkel op het dak te horen,
gaat dat niet door.
Neen.  Een beetje muziek.
Want dat is ‘alles’.
Olaf Bossaer

Geluk is zoals wanneer …
je met de hele familie samen op wandel gaat.
De allerkleinsten gaan op ontdekking in het bos,
op zoek naar schatten.
De allergrootsten, die genieten al
van hun immense rijkdom,
die hen omringt.
Liesbeth Dhaenens

Geluk is zoals wanneer …
Je op een frisse ochtend door een schilderij kan fietsen.
De mensen ontwaken onder
een strakblauwe deken met enkele witte kussentjes.
In de hoek staat een zwerm vogels getekend.
Zachtgroen gras is bedekt met dauw.
Kunstwerken van dunne draden sieren de struiken.
De wind geeft je een duwtje in je rug
uit het schilderij
in de realiteit
Laureline Pattyn

6557634Geluk is zoals wanneer …
na lange tijd je zomerkleren de kast nog eens
mogen verlaten om de warmte te trotseren.
Zonnestralen blinken op ieders huid
en verwarmen alle harten diep binnenin.
Een lacht siert vele gezichten
en doet de wereld weer een beetje meer opklaren.
Ella Meeusen

Geluk is zoals wanneer …
je jezelf verliest
in de gezelligheid van het korrelige zand tussen je tenen,
in de frisheid van de rijk gevulde lucht,
in de overweldiging van de krachtige golven,
in het mysterie van de pure sterrenhemel.
Liesbeth Dhaenens

Geluk is zoals wanneer…
er een straaltje licht aan de ingang van je kamer verschijnt,
er een paar donkere ogen te voorschijn komen,
je “Slaap wel, lieverd!” hoort in de verte
en -te moe om nog te antwoorden-
kom je in het land van je dromen terecht.
Lieze Verheyen

Geluk is zoals wanneer …
op een zomerse ochtend
de gordijnen opengaan
en de zon met verwarmende stralen
het gezicht even verblindt,
waarna al snel een blauwe hemel te zien is.
Lars Bogaert

Geluk is …
zoals wanneer in de stilte van de nacht vier armen
vanuit ’t verlichte deurgat afscheid zwaaien
-de tafel was gul, de woorden oprecht-
vier armen vreugdevol afscheid zwaaien
en roepen: “Kom vlug terug!”
Peter De Smet 

PS ; O ja, mocht je willen weten om welke vele andere redenen zij al die jaren bleven en blijven  kiezen voor Grieks, ga dan naar ons eigenste filmpje op Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=wuin6zHS4DM

Doén !

Er is geen reactiemogelijkheid

Grote broers en grote zussen

redactie : 10 mei 2017 14:55 : Acties op school, Leerlingen in de kijker
“Het is al een jarenlange traditie dat we bij het begin van een nieuw schooljaar op sportieve bezinningsdagen gaan met onze derdejaars. Deze driedaagse valt meestal in de smaak bij hen en dat komt vooral door onze oud-leerlingen die we telkens meenemen als begeleiders, onze grote broers en zussen.
20170504_123726_resized
Een aantal weken geleden zijn twee collega’s die vertrouwd zijn met de bezinningsdagen aan onze huidige zesdejaars gaan vragen wie graag mee wil in september 2017. Maar liefst 17 enthousiastelingen boden zich aan en daar zijn wij zeer blij mee.
Op donderdag 4 mei 2017 kwamen we voor een eerste keer met hen samen. De goeie en fijne herinneringen aan hun eigen bezinningsdagen in de derdes gaven aan de meesten de doorslag om zich te engageren.
Het werd een eerste kennismaking met een fijne groep. Wij kijken er al naar uit om er samen met hen, onze overige grote broers en zussen en onze collega’s, een mooie voorbereiding van te maken om ook in september 2017 de derdes fantastische sportieve bezinningsdagen te bezorgen.”
20170504_123730

Er is geen reactiemogelijkheid

Dag van het Grieks

redactie : 8 mei 2017 19:50 : Acties op school

150 jongeren, uit vierdes tot zesdes, die het meer dan de moeite waard vinden om het Grieks en de oude Griekse cultuur te bestuderen, kwamen vorige week op SGW samen voor de ‘Dag van het Grieks’. Diverse scholen uit Oost- en West-Vlaanderen stuurden hun studenten uit en zagen dat het goed was.

33620026774_d158316524_o

Ik vond de Griekse dag echt een toffe ervaring die ik niet rap zal vergeten.  Niet alleen de verschillende activiteiten, maar ook gewoon alles in orde maken en opruimen, samen met de andere Grieken van SGW, en om te praten met de Grieken van de andere scholen: over interesses, de keuze die wij als vierdes moeten maken voor de derde graad en over van alles en nog wat.
Naar de quiz keek ik echt uit en die stelde ook niet teleur. Het was ook wel eens leuk om dan met andere mensen samen te zitten.

33620549524_b478aa5f97_o
In het begin keek ik wel op tegen het dansen maar toen we bezig  waren begon ik het steeds leuker te vinden. Dat was ook wel omdat we het echt met de hele groep samen dansten en toen de twee groepen samen kwamen om te dansen was er dan ook veel ambiance. De maaltijd was dan een goede afsluiter van een toffe namiddag en avond.
Renaat De Keyser

34462197145_4679c2e188_o

De Griekse dag was voor mij een onvergetelijke ervaring. Het was tof om andere Grieken van Oost- en West-Vlaanderen te leren kennen, want dit is niet altijd evident. Al snel had iedereen een paar aangename jongeren ontmoet. De quiz, het dansen en het zingen waren ideaal om elkaar nog beter te leren kennen. De moussaka was een perfecte afsluiter van een zeer leuke namiddag. Deze Griekse dag  bewees nogmaals dat het niet raar is om voor Grieks te kiezen, integendeel, het helpt je bij het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid. Hopelijk mogen er nog vele edities volgen!
Jeff Van Rossen 4 GLb

34462218855_984588a23e_o

Jochen mocht als derdejaars Grieks van onze school ook aanwezig zijn, omdat hij en zijn klasgenoten wouden helpen bij het goed ontvangen van onze gasten.

“Hallo! Ik ben Jochen, en ik was aanwezig op de Griekse Dag op SGW op 03/05/2017.  In het begin werd ik aangewezen om aan de ingang van de school de binnenkomende gasten te verwelkomen en hen de weg te wijzen naar de nieuwe refter, waar iedereen moest verzamelen.  Het Griekse leger (hihi) van West- en Oost-Vlaamse studenten kwam binnengestroomd en al gauw kon de Griekse Dag officieel beginnen!

Allen werden samen geroepen en er werd een korte uitleg gegeven van wat er allemaal op het programma stond. Daarna begonnen de verschillende activiteiten die voorzien waren. Leuke quizvragen, enkele Griekse dansen en nog andere dingen die met Grieks te maken hadden werden voorgeschoteld aan de leerlingen. Onder alle (positieve) drukte stond ik soms wel eens in de achtergrond, wanneer ik hielp met de manoeuvres die nodig waren, maar het was het zeker waard!

Enerzijds vind ik het enorm jammer dat de Griekse Dag maar een namiddag en avond duurde, maar anderzijds ben ik al heel tevreden dat dit mogelijk was!  Mijn dank gaat volledig uit naar iedereen die deze geweldige dag mogelijk maakte. Het was immers enorm leuk.   Maar toch was er 1 minpuntje: de activiteiten waren veel te kort !  Alle andere aanwezigen zullen hiermee waarschijnlijk akkoord gaan.

Na de vele leuke activiteiten was er nog tijd om te eten, en daarna moest iedereen weer terug naar huis . Ach ja, iedereen verdient toch een beetje rust na zo een schitterende dag gewijd aan het geweldige Griekenland en haar majestueuze cultuur!

Mijn oordeel over de Griekse Dag: het mag ZEKER nog meer georganiseerd worden in de toekomst!

Groetjes!”
Jochen Den Haese 3 GLa.

foto

Er is geen reactiemogelijkheid

Dag van de media 2017

redactie : 2 mei 2017 09:28 : Acties op school

Op 31 maart werden we, 5de Humane Wetenschappen, volledig overspoeld door de media. In de voormiddag kwamen twee sprekers.

Thomas Gillis, eindredacteur bij Sporza, liet ons zien wat de verantwoordelijkheden van een journalist zijn en liet ons zelf ervaren hoe moeilijk dat eigenlijk is. Hij vertelde ons hoe je kritisch moet omgaan met nieuws en hoe een artikel tot stand komt, hoe je bronnen moet controleren en gebruiken. Dit was zeer interessant en leerzaam. Het sloot ook heel dicht aan bij wat we in de lessen gezien hebben.

med3

med2

De tweede spreker was Joris Hessels van het televisieprogramma Radio Gaga, die ons kwam vertellen over beeldvorming in de media. Hij deed dit aan de hand van de ontstaansgeschiedenis van zijn programma Radio Gaga. Hierbij gaat hij samen met een vriend allerlei plaatsen bezoeken waar mensen leven waar wij niet zoveel over weten, bijvoorbeeld een psychiatrisch of een palliatief centrum. Hij probeert met zijn programma deze mensen op een rechtvaardige en eerlijke manier in beeld te brengen, zonder ze zielig voor te stellen of medelijden te proberen opwekken.

Zijn uitleg viel bij velen van ons in de smaak en was zeer leuk gebracht.

med

Sommigen herkenden Joris van vroegere programma’s op Ketnet zoals Smos of W817, foto’s konden dan ook niet uitblijven.

med4

Om de dag af te sluiten keken we in de namiddag naar de film ‘Image’ van Adil El Arbi. In deze film is het thema natuurlijk ook media. We zagen hoe de media mensen op het verkeerde been te zetten door niet de volledige context weer te geven. Ook hier spelen vooroordelen een rol en wordt er binnen de media dus ook niet altijd aan ‘fair play’ gedaan.

Het was een zeer leerzame dag voor ons. Zeker een must om dit gehoord en gezien te hebben als Humane Wetenschappers.

Super veel dank aan Thomas en Joris!

Silke Beirnaert en Jade Van de Velde (5HW1)

Er is geen reactiemogelijkheid

Gespot op SGW: nieuwsgierige jongeren

redactie : 26 april 2017 14:01 : Acties op school

… op verkenning in de wondere wereld van de humaniora: zelf robotjes ontwerpen, kunstwerken, biologisch onderzoek, talen, Latijn! Proeven van alles wat vanaf september op hen afkomt en … van de lekkere pannenkoeken natuurlijk!

34239473815_982b7e53d5_o(1)

33429100743_33380f6679_o

foto

Er is geen reactiemogelijkheid

GOK-café

redactie : 24 maart 2017 08:55 : Acties op school

Onze GOK-missie bestaat erin de GOK-werking te integreren in de kwaliteitswerking van de school. De leerkrachten spelen hierin een cruciale rol en zijn de belangrijkste actoren bij het realiseren van onze doelstellingen binnen de gekozen thema’s. Het GOK-team voorziet via verschillende kanalen de nodige info aan alle betrokken leraren. Door leerkrachten te stimuleren willen we de gestelde doelen van onze actieplannen realiseren.

Wij willen onze GOK-werking nogmaals onder de aandacht brengen. Om het belang van onze werking te onderstrepen, moet de informatie in het oog springen. Onze leerkrachten worden dagelijks overstelpt met boodschappen en een veelheid aan informatie. De GOK-leden mogen dan nog zo hard hun best doen, zolang ze de aandacht van de leerkrachten onvoldoende trekken, heeft het GOK-team onvoldoende impact. Dat verklaart waarom zij weinig heil verwachten van het deponeren van informatie in de leerkrachtenbakje of een mail in hun mailbox. Daarom willen zij informeren via een “GOK-café”.

DSCN0178

De uitgangspunten voor de acties van onze thema’s worden tijdens een gezamenlijke start nog eens toegelicht:

1) Thema “Preventie en remediëring van leer- en ontwikkelingsachterstanden”

* Preventie: We moedigen leerkrachten aan om te werken met:

> UDL = Universal Design for Learning. Het kader van UDL komt uit de architectuur. Het opzet is om gebouwen en openbare ruimtes zo te ontwerpen dat ze toegankelijk zijn voor een zo divers mogelijk publiek.

Toegepast op onderwijs betekent dat: de lessen toegankelijker en uitdagender maken, zodat ze leerkansen bieden aan een heel verscheiden groep in plaats van de grootste gemene deler.

> Coöperatieve werkvormen. Coöperatief leren heet ook wel samenwerkend leren. Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen sterkere en zwakkere leerlingen. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen in heterogene groepjes werken. De kinderen discussiëren samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar.

* Remediëring: alle leerlingen met GOK-indicatoren die uitvallen voor op zijn minst 1 (hoofd)vak en die nood hebben aan een rustige leeromgeving, komen minimaal 2 keer per week naar de schoolwerkklas.

DSCN0169

2) Thema “Taalvaardigheidsonderwijs”

Taal en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alle vakleerkrachten maken gebruik van taal als middel om leerstof over te brengen.

Taalondersteuning geven aan leerlingen betekent niet dat de inhoud van het vak moet wijken voor taal. Het betekent wel dat de vakleerkrachten extra aandacht hebben voor taal en taal leren, waardoor de slaagkansen van de leerlingen verhogen. Als we taalsteun geven, optimaliseren we het leren van al onze leerlingen.

Onze leerlingen ondersteunen bij het schrijven van het antwoord door:

> De belangrijkste instructiewoorden nog eens uit te leggen door de omschrijvingen bovenaan de toets te vermelden.

> Bronnen te leren gebruiken, bv. de lijst met schooltaalwoorden in de agenda.

Na het plenaire gedeelte is er keuze uit verschillende werkwinkels waarbij leerkrachten eigen ervaringen met coöperatief leren delen. In onze snel veranderende samenleving is het meer dan ooit nodig om samen te werken met anderen en om voortdurend met en van elkaar te leren.

Daarna gezellig samen iets drinken en genieten van het weelderige buffet: een super teambuildingactiviteit.

Via de GOK-initiatieven willen we alle leerkrachten sensibiliseren en stimuleren om deze visie te realiseren. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de leerlingen die onze school verlaten over de nodige tools beschikken om te interageren binnen de maatschappij, en dit in de brede zin van het woord.

foto

Er is geen reactiemogelijkheid