Leerlingen in de kijker

Welkom op de pagina Leerlingen in de kijker

De Wetenschap-olympiades

redactie : 9 juni 2017 09:48 : Leerlingen in de kijker

Ieder jaar nemen heel wat leerlingen deel aan de olympiades in de wetenschapsvakken. Daarbij halen zij dikwijls heel mooie resultaten; om fier op te zijn! Een overzichtje.

IMG_20170511_091556

Leerlingen die zich konden plaatsen voor de tweede ronde van de bio-olympiade : Karel Vercruysse 6WW8,  Damien Segers 6WW8 en Helena Stalpaert 6 WW6.

IMG_20170511_091612

Leerlingen die zich konden plaatsen voor de tweede ronde van de fysica-olympiade : Karel Vercruysse 6WW8 en Victor Van Riet 6WW8.

IMG_20170511_091625

Leerlingen die zich konden plaatsen voor de tweede ronde van de chemie-olympiade : Karel Vercruysse 6WW8 en Damien Segers 6WW8

Er is geen reactiemogelijkheid

Grote broers en grote zussen

redactie : 10 mei 2017 14:55 : Acties op school, Leerlingen in de kijker
“Het is al een jarenlange traditie dat we bij het begin van een nieuw schooljaar op sportieve bezinningsdagen gaan met onze derdejaars. Deze driedaagse valt meestal in de smaak bij hen en dat komt vooral door onze oud-leerlingen die we telkens meenemen als begeleiders, onze grote broers en zussen.
20170504_123726_resized
Een aantal weken geleden zijn twee collega’s die vertrouwd zijn met de bezinningsdagen aan onze huidige zesdejaars gaan vragen wie graag mee wil in september 2017. Maar liefst 17 enthousiastelingen boden zich aan en daar zijn wij zeer blij mee.
Op donderdag 4 mei 2017 kwamen we voor een eerste keer met hen samen. De goeie en fijne herinneringen aan hun eigen bezinningsdagen in de derdes gaven aan de meesten de doorslag om zich te engageren.
Het werd een eerste kennismaking met een fijne groep. Wij kijken er al naar uit om er samen met hen, onze overige grote broers en zussen en onze collega’s, een mooie voorbereiding van te maken om ook in september 2017 de derdes fantastische sportieve bezinningsdagen te bezorgen.”
20170504_123730

Er is geen reactiemogelijkheid

De Kleine Cervantes

redactie : 2 mei 2017 08:51 : Leerlingen in de kijker

De ‘ Kleine Cervantes’ is de Jeugdliteratuurprijs van de stad Gent en wordt toegekend door een jongerenjury (12-14-jarigen) van scholen uit de Gentse regio. Onze school mocht voor de eerste keer ook mee zetelen in de jury. De Kleine Cervantes wil het leesplezier bevorderen, het luisteren naar en spreken over lectuur stimuleren, het schrijven prikkelen, en school-en netoverschrijdend jongeren samenbrengen met literatuur als aanleiding. Deze prijs wordt toegekend aan origineel Nederlandstalige jeugdliteratuur, door de lezers van deze boeken. De geselecteerd boeken waren:

Mijn vriend Hitler van Piet De Loof, Hertz van Marleen Nelen, Grensgangers van Aline Sax, Mijn zusje van Inez Van Loon en De jongen, de neushoornvogel, de olifant, de tijger en het meisje van Peter Verhelst en tekeningen van Carl Cneut. Donderdag 27 april gingen onze 14 leerlingen naar Gent om de boeken te bespreken onder leiding van een moderator. Na afloop werd gevraagd hun definitieve keuze kenbaar te maken op een stemformulier. Na de middag werd de winnaar bekendgemaakt. Aline Sax kwam als winnaar uit de bus. De dag werd afgesloten met de mogelijkheid om vragen te stellen aan alle aanwezige auteurs. Het was een boeiende en leerrijke ervaring.

IMG_20170427_124125

Femke Bekaert 1Ma : “ Ik lees heel graag en op deze manier ontdek ik nieuwe boeken en nieuwe auteurs.”

Ruben Verbeken:” Wij lezen soms boeken die voor een +14 -leeftijdscategorie geschreven zijn. Dat is een leuke uitdaging. Zelf kies ik vaak voor hetzelfde genre .”

Lucas Stroobant 1Lb:” Ik lees heel graag , zo lees ik ook andere genres van boeken die ik zelf nooit zou kiezen.”

Anna-Cassandra Erkens 1Lb: “Lezen is leuk, ik heb heel weinig vrije tijd en op deze manier is het een goede oplossing om in groep te lezen en te kunnen discussiëren over de boeken.”

Rika Van Himne 1Lb:” Lezen is ontspannend en rustgevend, ideaal om tijdens de middagpauze te doen.”

Wannes Baetens 1Lb: “Ik kijk ernaar uit om met de schrijvers in het echt te kunnen praten.”

Sofie Platteeuw 1La : “ Het project sprak me wel aan. Als ik zelf een boek kies, neem ik een boek met een kaft die me aanspreekt.”

Yasmine Rooms 1La: Iedere donderdagmiddag lezen we 5 verschillende boeken, we schrijven een verslagje over elk boek. We praten over de inhoud van de boeken en we plakken een cijfer op elk boek om zo de literatuurprijs op een objectieve manier te kunnen uitreiken.”

IMG_20170427_132846

Cecilia Hanselaer 1La :” Het is heel leuk om samen in een groep te lezen , de sfeer is leuk en we praten over wat we van elk boek vonden.”

Emma Bouckaert 1La : “Ik kijk uit naar de slotshow.”

Amber Van der Strieckt 1La : Ik verveel me geen minuut tijdens de kleine Cervantes.”

Bente Matthijs 1LB: “ Het was een boeiende tocht doorheen de verschillende boeken.”

Fee De Wilde 1Lb:” Ik wou graag wat nieuwe boeken leren kennen, door dit project heb ik ontdekt dat ik ook nog andere genres interessant vind dan fantasie.”

foto

Er is geen reactiemogelijkheid

De Knikkerbaanbouwdag

redactie : 26 april 2017 13:37 : Leerlingen in de kijker

Wij van 2Lb hebben een fantastische knikkerbaanbouwdag gehad. Eerst kregen we zeer veel informatie over het bouwen, knippen, plakken en vouwen van een knikkerbaan. Daarna kregen we enkele leuke filmpjes te zien, waaronder “Het lichaam van Coppens”. Uiteindelijk konden we aan ons avontuur beginnen. Vol vreugde knipten we erop los  terwijl de zon volop scheen. We kregen de enthousiaste hulp van mevrouw De Schaepmeester en mevrouw Verstraeten (waarvoor dank). Met de goede muziek die we zelf produceerden, vouwden we de kleurrijke blaadjes tot moes. Niet letterlijk natuurlijk, want we hebben mooie loopings gevormd. Daarna begon het echte werk:  de steunpilaren plaatsen.
Zodra die gezet waren, begonnen we met de omwentelingen rond de robuuste basis van ons bouwkunstwerk. Terwijl de uren voorbij vlogen, baadden wij in het zweet – vooral mijn groepsmaat, van wie ik de naam niet zal vertellen
J
Op sommige momenten dachten we “don’t let me down, steunpilaren!” maar met een “sorry” kwamen we helaas niet ver, dus “Beat it!”, mensen!
We bereikten uiteindelijk wel mooie en verbluffende resultaten waarvan slechtzienden hun ogen zouden open gaan . Onze droom werd werkelijkheid: er ontstond een bouwwerk dat gezien mocht worden. Na veel zwoegen lieten we tevreden onze hardwerkende handen rusten. Wil je deze verbluffende bouwwerken met je eigen ogen waarnemen, dan mag je alvast je portemonnee uit je zak halen.
Vriendelijke groeten uit het zonnige SGW.  2Lb

33428873933_3f84864640_o

2MWd en Lb maakten ook hun eigen knikkerbaan.Beide klassen vonden de opdracht heel tof, maar ook moeilijk. We hadden er een hele dag voor nodig, want er kroop veel tijd in. Maar het resultaat mag zeker gezien worden. Zulke opdrachten zouden meer mogen georganiseerd worden, want zo maken we kennis met hoe dingen in elkaar zitten.
Bo en Lise (2MWd)

34108935211_a1116afd05_o

foto

Er is geen reactiemogelijkheid

Tussen twee vuren

redactie : 24 maart 2017 09:47 : Leerlingen in de kijker, Sport

Deze week alweer de laatste dag van een acht weken durend tornooi “tussen-2-vuren” in de 1ste graad (alle klassen deden mee!) waarbij de leerlingen van de vrije ruimte Bewegingsagogiek scheidsrechters waren. 1Ma werd de terechte winnaar en kreeg een trofee en toegangsticketjes voor het openluchtzwembad De Warande (dank u,  sportdienst Wetteren). Nu nog wachten op mooi weer.foto1

foto

Er is geen reactiemogelijkheid

Die Gedanken sind frei

redactie : 15 maart 2017 15:31 : Leerlingen in de kijker

15 maart 2017 om 13 uur: in lokaal 82 vindt de voorronde plaats van de Internationale Filosofie Olympiade. 15 dappere, wakkere geesten zijn erop afgekomen.
De Iden van maart … een ideale dag om geesten tot het uiterste te drijven, een ideale dag om de afgrond van de menselijke geest in te duiken, een ideale dag om een filosofische foetus ter wereld te brengen …

DSC00010

Het thema dit jaar is “Maatschappelijk engagement”. In een tijdspanne van twee uur worden de leerlingen uitgedaagd in een vreemde taal een essay te schrijven dat een antwoord zoekt op het waarom van dit voor de mensheid bevreemdende (of net vertrouwde) fenomeen. De meesten schrijven in het Engels, een enkeling in het Duits.

Het blijft een van de belangrijkste competenties voor een humanioraleerling: zijn of haar gedachten te creëren, te organiseren, te structureren en neer te schrijven. Overtuigende argumentatie in een meeslepende taal, overgoten met stijl en originaliteit.

DSC00007

Of er tussen hen een nieuwe Lode Luwaert (assistent filosofie aan de KU Leuven), een nieuwe Johan Verstraeten (professor theologie aan de KU Leuven), een nieuwe Danny Praet of Johan Braeckman (professoren filosofie aan de UGent) zit, allemaal oud-leerlingen, zal de toekomst uitwijzen.
Hoe dan ook hebben ze vandaag alweer hun grenzen verlegd. En daar draait het om in het leven, toch?

Die Gedanken sind frei
Wer kann sie erraten?
Sie rauschen vorbei
Wie nächtliche Schatten.
Kein Mensch kann sie wissen,
Kein Jäger sie schießen.
Es bleibet dabei:
Die Gedanken sind frei!

DSC00009

Er is geen reactiemogelijkheid

Leo Vanderstraeten op de Steinway Piano Competition 2017

redactie : 14 maart 2017 09:05 : Leerlingen in de kijker

Onze leerling Leo Vanderstraeten zette een mooie prestatie neer op de Steinway Piano Competition 2017.

https://www.youtube.com/watch?v=x76k7vwTSyM

Er is geen reactiemogelijkheid

Ben Mertens op het EK snooker in Cyprus

redactie : 14 maart 2017 08:41 : Leerlingen in de kijker

Vrijdag 3-3-2017 kort na de middag komen we met team België aan in het Hilton Park Hotel, de plaats waar het EK zal plaatsvinden. Na het inchecken en het wegzetten van de bagage, gaan we op zoek naar de tornooizaal, maar tot onze grote verbazing waren er nog geen snookertafels te zien.image003
Wat blijkt? De venue wordt pas vrijgegeven op zaterdagavond om 18.00 uur. Pas dan kunnen de snookertafels opgezet worden. Het tornooi start maandagochtend. Het lijkt ons een onmogelijke opdracht om alles nog tijdig klaar te hebben.
Een beetje teleurgesteld keren we terug richting receptie van het hotel. Ben en de andere spelers van team België waren van plan om nog een dag of 2 goed te trainen alvorens hun eerste wedstrijd aan te vangen, maar dit ging dus niet lukken in de venue. Aan de receptie gingen we dan vragen of er in de buurt geen snookerclub was waar we naartoe konden trekken. Ook hier slecht nieuws, geen enkele club in de buurt.
Het tornooi zal dus gestart moeten worden zonder ook maar 1 minuut training.

 image002

Maandag 6-03-2017. Start van het tornooi. Ongelofelijk maar waar, de tafelfitters zijn er in geslaagd alle 16 snookertafels klaar te krijgen. Hiervoor hebben ze wel de klok rond moeten werken. Super job Pascal Meubis en Inge Vermeulen!!
Bens eerste wedstrijd is tegen de nummer 1 van Ierland,  Aaron Hill. Direct een zware match. Zowel Ben als Aaron vinden niet direct hun niveau. Veel foutjes van beide spelers.
Maar het resultaat is prima voor Ben. Ben wint zijn allereerste wedstrijd op een EK met 3-0 en dit van de sterke Ier, die later nog de halve finale zou spelen en de prijs van de hoogste break (102) zal krijgen.
Een goed uur na de eerste wedstrijd moet Ben alweer aan de bak voor z’n 2de poulewedstrijd. Alweer een zware tegenstander. Ben zal het opnemen tegen Niel Vincent, een sterke Fransman. Ook deze wedstrijd zijn beide spelers nog steeds op zoek naar hun beste niveau. Het wordt een heel spannende match die uiteindelijk gewonnen wordt door de Fransman met 3-2. Maar al bij al is dit een goed resultaat. Ben staat nog steeds 1ste in zijn poule.

Zijn 3e poule wedstrijd is tegen de niet te onderschatten Oekraïner Iulian Boiko. Iulian won zijn vorige partij immers met 3-2 van Niel Vincent. Ben start goed aan de wedstrijd en komt vrij vlot 2-0 voor. Maar daarna maakt Ben wat foutjes waardoor Iulian terug in de wedstrijd kon komen. De Oekraïner weet de bordjes gelijk te zetten, 2-2 is de stand nu. Een beslissend frame zal beslissen wie groepswinnaar zal worden. Bij winst is Ben altijd zeker van de groepswinst.
In het beslissende frame krijgt Ben de eerste kansen en weet hij daarna de hele tijd de controle te behouden. Ben wint de wedstrijd met 3-2 en wordt winnaar van zijn poule.

Voor de 12-jarige Ben Mertens, die z’n allereerste EK speelt, is dit een prestatie waar hij trots op mag zijn.

Het tornooi gaat nu verder in de knock-outfase. Ben komt in zijn match bij de laatste 54 uit tegen alweer een sterke Ierse speler, de 16-jarige Mark Gleeson.
Ben vindt eindelijk zijn goede vorm en pakt vrij vlot het eerste frame. De Ier weet daarna nog op 1-1 te komen, maar dan was er geen houden meer aan Ben. Hij speelde zich vlot naar een 3-1 winst. Wat een straffe prestatie! Zijn eerste deelname aan een EK, de jongste speler en hij weet zich weet te plaatsen bij de beste 32  van Europa!!

Diezelfde avond nog moet Ben zijn 1/16 finalewedstrijd spelen. Alweer komt hij uit tegen een heel sterke tegenstander. Dit keer de nummer 1 van Frankrijk, de 18-jarige Brian Ochoiski.
Al snel bleek dat Ben zijn vorige wedstrijd veel energie had gekost en dat hij het moeilijk had om zijn concentratie te vinden. Ben verloor de wedstrijd van de Fransman met 3-0.

Ben Mertens kan terugkijken op een geslaagd tornooi en is een mooie ervaring rijker. Nu nog 2 dagen genieten van het mooie weer en dan terug naar België.

image001

Er is geen reactiemogelijkheid

Taalwedstrijd Duits van de KU Leuven

redactie : 8 maart 2017 16:54 : Leerlingen in de kijker

Eline De Keyzer, leerlinge uit 6LT, heeft op 8 februari deelgenomen aan de eerste 15823240_1224600274283529_1407493670347592529_nronde van de taalwedstrijd Duits aan de KUL in Brussel. Vorige week ontvingen we het bericht dat ze mag doorstoten naar de tweede ronde. Dat is enkel weggelegd voor de 10 beste leerlingen van de wedstrijd. We hebben dus alle redenen om fier te zijn op deze prachtige prestatie van Eline. We duimen voor de tweede ronde op 22 maart.

De tweede ronde verloopt als volgt. Iedere deelnemer geeft een Powerpointpresentatie van 10 minuten in het Duits over het volgende onderwerp:

Deutschland, das ‘Land der Ideen’. Deutsche Erfindungen und technologische Innovationen haben seit Jahrhunderten den Alltag vieler Menschen weltweit erleichtert und kleine oder große Fortschritte ermöglicht. Illustrieren Sie dies anhand eines bekannten oder weniger bekannten konkreten Beispiels aus der Geschichte.

Daarna krijgt een jury nog 5 minuten de tijd om enkele vragen te stellen, eveneens in het Duits.

De deelnemers worden tijdens deze ronde niet enkel beoordeeld door de jury, maar ook door het publiek. Dat mag de winnaar van de Publieksprijs aanduiden, een extra prijs die bestaat uit een prachtig boekenpakket. Iedereen – leerlingen, familie, vrienden, klasgenoten en leerkrachten – wordt dus opgeroepen om Eline op 22 maart te komen aanmoedigen. De prijsuitreiking en proclamatie vinden op dezelfde dag plaats als de tweede ronde. Na de presentaties krijgen de jury’s even de tijd om te beraadslagen, en vervolgens worden de winnaars bekendgemaakt. Daarna is iedereen van harte uitgenodigd op een afsluitende receptie.

Er is geen reactiemogelijkheid

HORUM OMNIUM FORTISSIMI SUNT BELGAE

redactie : 10 december 2016 10:38 : Leerlingen in de kijker

Velen onder jullie kennen deze woorden uit het eerste hoofdstuk van Caesars Gallische Oorlog. Dit boek maakt immers sinds mensenheugenis deel uit van het curriculum van de student Latijn. Het relaas van Caesars nietsontziende veroveringstocht doorheen onze gebieden spreekt al vele generaties lang tot de verbeelding, tegelijk met een gezonde tegenzin voor de o zo lange zinnen, maar evenzeer met gedwongen bewondering voor het quasi perfecte Latijn. En tot voor kort kregen leerlingen de opdracht om de eerste zinnen van dit beruchte boek uit het hoofd te leren (Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam …). Tot voor kort, want teksten uit het hoofd leren is niet meer “in”, is niet meer “van deze tijd”.

Teksten uit het hoofd leren en afdrammen is ouderwets en roept zelfs tegenzin op, maar tegelijk mag de traditie van het in ere houden van deze onsterfelijke woorden niet verloren gaan. Daarom besloot de leraar de 4de Latinisten uit te dagen deze tekst thuis in te spreken en die opname – liefst zo creatief mogelijk – naar hem op te sturen. Dat de leerlingen van SGW blaken van talent, werd ook met deze opdracht duidelijk. Geniet maar van volgende pareltjes…

 video’s

Er is geen reactiemogelijkheid